De Blade Runner Immersive Sim die er nooit kwam: Arkane’s onthulling

Avatar auteur
Door Nieuws gamen
24 december 2025 Geen reacties
Harvey Smith blikt terug op de nalatenschap van Arkane Austin en verloren projecten zoals Blade Runner  

De sluiting van Arkane Austin in mei 2024 zorgde voor schokgolven door de industrie. Bekend om het meesterwerk Prey, struikelde de studio met Redfall, wat leidde tot een snelle sluiting door Xbox.

Nu verbreekt Harvey Smith, mede-bedenker van Dishonored, zijn stilzwijgen. In de My Perfect Console podcast onthulde Smith pijnlijke details over de sluiting en liet een enorme bom vallen: de studio werkte ooit aan een Blade Runner immersive sim.

Lees meer over de sluiting van Arkane Austin, andere studio’s in 2024 en de tegenreacties

 

De menselijke kosten van de sluiting van Arkane Austin

Smith nam geen blad voor de mond wat betreft Microsofts beslissing. Hij beschreef de aankondiging als een “schok” voor het team en was het fundamenteel oneens met de keuze om de studio te sluiten.

Volgens Smith kwam het team net uit een periode van intense crunch. Ze waren hecht, waarbij sommige ontwikkelaars al tientallen jaren samenwerkten.

Het verlies van institutionele kennis doet hem het meeste pijn. Maar zijn diepste medeleven gaat uit naar het junior personeel. Voor velen was Redfall hun eerste uitgebrachte titel. Smith beschreef hun ervaring als “hartverscheurend“, ziende hoe hun carrières stokten net toen ze begonnen.

 

Redfall redden: De laatste zet

Ondanks de dreigende sluiting weigerde het team Redfall op te geven. Smith schrijft het uitbrengen van Update 1.4 toe aan een enorme interne mobilisatie.

Deze update was niet zomaar een patch; het was een reddingsmissie. Het voegde een veelgevraagde offline modus en aanzienlijke gameplay-verbeteringen toe.

Smith merkte op dat Microsoft hen pas toestond dit werk af te maken na “veel aandringen“. Hij gelooft dat als de game in zijn v1.4-staat was gelanceerd, het verhaal — en misschien het lot van de studio — anders had kunnen zijn.

 

Arkane’s verloren Blade Runner-project

De pijnlijkste onthulling voor fans kwam toen Smith sprak over geannuleerde projecten. Voordat Dishonored hen op de kaart zette, besteedde Arkane Austin veel tijd aan de ontwikkeling van een Blade Runner-game.

We hebben een tijdje aan een Blade Runner-game gewerkt, wat voor mij buitengewoon opwindend was“, herinnerde Smith zich. “Wat we met Blade Runner hadden kunnen doen…

De studio werkte ook kort aan een Thief-project voordat Eidos het terugvroeg. Deze annuleringen benadrukken een geschiedenis van “wat als” die nu nog zwaarder voelt met de studio verdwenen.

 

Oordeel: Is de erfenis van Arkane veilig?

Hoewel Arkane Austin niet meer bestaat, gaat de fakkel over naar Arkane Lyon. Ze zijn momenteel diep in productie voor Marvel’s Blade, aangekondigd eind 2023. Prey blijft een technisch wonder, en de gefixte versie van Redfall is eindelijk speelbaar via Game Pass zonder de hoofdpijn van de lancering. De studio is misschien weg, maar hun “coole” ideeën leven voort in het DNA van hun overlevende zusterstudio.

Welke verloren game doet jou meer pijn: de Blade Runner immersive sim of een echt vervolg op Thief?


Lees dit bericht in :

Delen:

Download de Allkeyshop Browser Extension Free

Voor het laatste video game nieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je favorieten. U kunt de beste en goedkoopste online aanbiedingen vinden van CD-Sleutels, spel codes, cadeaubonnen, en antivirus software van geverifieerde verkopers op onze winkelpagina's vinden.
Om geen nieuws van Allkeyshop te missen, abonneer op Google Nieuws .

MEER RELEVANTE ARTIKELEN