Pixel Sundays: Outcast – De Terugkeer van een Groot Klassiek

10 maart 2024 om 19:00 in Aanbiedingen, Gaming-nieuws met Geen reacties
Pixel Sundays: Outcast - De Terugkeer van een Groot Klassiek

Wat is Outcast?

Outcast is een naam die al vele jaren niet meer gehoord is, een naam die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten in de harten van veel ervaren gamers, die hen zo hebben weten te boeien met technisch gezien slechts één titel op zijn naam, dat Outcast vaak werd beschouwd als vooruitstrevend. Geboren in 1999 uit de Belgische studio Appeal namens de beroemde Infograms, een Franse dochteronderneming van Atari die in 2013 sloot, was Outcast een groot succes. Het ontving de prijs voor het beste avonturenspel van het jaar in 1999 van Gamespot. Een behoorlijke prestatie gezien het feit dat 1999 een spectaculair jaar was op het gebied van gaming, met veel iconische titels, vooral die gecategoriseerd waren als avonturenspellen. We hebben Legend of Zelda: Ocarina of Time, uitgebracht eind 1998 en winnaar van verschillende prijzen in 1999, Tomb Raider III, Shenmue II, Legend of Mana en vele anderen.

Er zijn veel elementen die velen verliefd hebben laten worden op Outcast. We zullen spelen als de protagonist Cutter Slade, een voormalige Navy Seal, op de buitenaardse planeet Adelpha. In de gamewereld, in 2007, werden experimenten uitgevoerd om contact te maken met buitenaardse werelden via sondes. Een van deze missies resulteerde echter in de sonde die beschadigd raakte, waardoor een energie-explosie ontstond die een dreigend zwart gat op aarde veroorzaakte. Cutter Slade, belast met het terughalen van de sonde en het leiden van een trio wetenschappers, bevindt zich alleen en verdwaald op Adelpha. Hier wordt hij verwelkomd door de lokale bevolking, de Talan, als hun messias, de Ulukai.

Het gameplay-aspect is zeker wat opvalt. Outcast plaatst de speler met een niveau van vrijheid dat nog nooit eerder was gezien in die jaren, zodanig dat velen het beschouwen als een van de belangrijkste invloeden op het moderne open-wereldgenre. Na het voltooien van de tutorial kunnen we vrijelijk de hele gamemap verkennen, verdeeld in verschillende regio’s via de daokas-portals, en ook door gebruik te maken van teleportatiepunten die we kunnen plaatsen om binnen dezelfde regio te bewegen. De hoofdtaak van het spel is om te interageren met de Talan om de 3 wetenschappers te vinden, maar ook om te proberen de inwoners van Adelpha te helpen. Met het reputatiesysteem zal het helpen van de inwoners ons helpen om gemakkelijker verder te komen dankzij aanvullende dialoogopties op basis van onze reputatie bij de Talan van de verschillende regio’s. Bovendien zullen bepaalde missies ook vijandelijke troepen verzwakken, waardoor ze gemakkelijker te bestrijden zijn dankzij onze acties om de Talan te bevrijden.

Outcast kunstwerk official

Het Ontwikkelingsverhaal van Outcast

Dankzij de toegewijde Outcast-blog hebben we veel informatie over de Appeal Studios en natuurlijk over de ontwikkeling van Outcast. Het begon allemaal in 1994 onder het team van Art & Magic, met een groot probleem met betrekking tot rendering. In die tijd begonnen de eerste 3D-gamingprojecten populair te worden, en het team zat nog steeds vast aan het gebruik van 2D-sprites. Het eerste prototype van Outcast zag het spel zich afspelen in Zuid-Amerika, waar de protagonist zich in cartel-bases glipte en toeristen bevrijdde die gevangen werden gehouden door de lokale drugsbaron. Verschillen van mening tussen het artistieke team en het hardwareteam leidden tot veel debatten, en om interne conflicten te vermijden werd het project overgedragen aan een toegewijd team, wat leidde tot de oprichting van Appeal. Yves Grolet samen met Philippe Zondack begonnen te werken aan het Outcast-prototype, en Franck Sauer begon de eerste golf van alienmodellen te maken met de Voxel-renderengine. Dit alles in een klein kantoor op de campus van de Universiteit van Luik.

Eerste prototype van Outcast, creatie van de Twon-ha

Met het prototype eindelijk klaar was het doel om de titel te presenteren en een uitgever te vinden. De eerste op de lijst was Ubisoft, met het enthousiaste team dat naar Parijs ging om het Outcast-prototype te tonen, maar Ubisoft was niet geïnteresseerd. De tweede optie behoorde tot Infogrames, dat in die tijd een groot succes had met Alone in the Dark. De ontmoeting was een echt succes, met CEO van Infogrames, Bruno Bonnell, die een contract afsloot met het team van Appeal, wat niet alleen toekomstige activa omvatte, maar ook internationale distributie van de titel. Dit alles met Bruno enthousiast over het project, besloot hij om het team verder te financieren met € 150.000 aan fondsen en een toegewijd kantoor voor het team. Dit leidde tot een uiteindelijke kostprijs van ongeveer € 1,5 miljoen.

Intussen zagen de ontwikkelaars van Outcast een drastische verandering in de hardware van die tijd. In 1995 vond namelijk de overgang plaats van het 320×200 pixel formaat met 8 bits naar een SVGA dat hogere resoluties bood en kleurweergave van 24 bits. De muzikale kant van Outcast heeft ook zijn eigen verhaal. Franck Sauer plaatste al vanaf 1996 advertenties in artikelen op zoek naar een componist voor het project. Onder alle demo’s was degene die hem bijzonder trof die van Lennie Moore, een componist die eerder had gewerkt met het Moscow Symphony Orchestra en dus ervaring had in productie van begin tot eind. Uiteindelijk debuteerde het project op de E3 van 1997 met een preview, maar het duurde nog eens 2 jaar voordat het op 31 augustus 1999 werd uitgebracht.

Outcast 1.1 vergeleken met Outcast: Second Contact

Outcast: Een Nieuw Begin, Wat te Verwachten van de Langverwachte Sequel

Dankzij het succes van Outcast kondigde Appeal terug in 2001 de sequel Outcast II: The Lost Paradise aan, die helaas nooit werd voltooid vanwege het faillissement van het bedrijf. Dankzij de inspanningen van het team, dat in 2014 terugkeerde als Appeal Studios, hadden we de komst van een geremasterde versie van het eerste spel als Outcast 1.1 samen met de herverwerving van de IP-rechten. Daarna kregen we Outcast: Second Contact in 2017, een totale remake voor moderne platforms. Met de langverwachte sequel eindelijk aangekondigd, na meer dan 20 jaar sinds de eerste en enige aankondiging.

Outcast: Een Nieuw Begin vertegenwoordigt een droom die uitkomt voor velen, na meer dan 20 jaar om deze sequel van de avonturen van Cutter Slade opnieuw te zien terugkeren naar de planeet Adelpha, diep veranderd sinds zijn eerste aankomst. Deze sequel lijkt de ervaring te willen heroveren die het eerste Outcast bood met verkenning van de wereld in totale vrijheid. Met keuzes en opties die de verschillende missies zullen beïnvloeden en hoe Cutter zal worden gezien in de ogen van de Talan tegen de nieuwe dreiging van robotinvasoren. Met een groot deel van het Appeal-team dat terugkeert om aan de sequel te werken en ook de fantastische componist Lennie Moore.

Met een indrukwekkende kaart van 64 km om te verkennen, nu sneller dan ooit met het vleugelpak, lijkt verkenning het hart van het spel te zijn, evenals interacties met de Talan, waarbij geprobeerd wordt orde en vrede te herstellen in Adelpha. Met nieuwe functies en verbeteringen die al zijn gezien met Second Contact, heeft Een Nieuw Begin de lastige taak om in alle opzichten beter te zijn om beschouwd te worden als de waardige sequel van Outcast. Ondertussen kun je de Demo spelen terwijl je wacht op de release op 15 maart 2024!

Outcast: Een Nieuw Begin, Cutter zet een hinderlaag voor robotinvasoren

GEÏNTERESSEERD IN OUTCAST? VIND GAMES UIT DE SERIE TEGEN LAGE PRIJZEN MET CDKEYNL

Download de gratis CDkeyNL Browserextensie en BESPAAR GELD

Voor al het laatste nieuws over videogames, trailers en beste deals, zorg ervoor dat je ons bij je favorieten zet.
Je kunt alle beste en goedkoopste online deals vinden voor cd-sleutels, gamecodes, cadeaub onnen en antivirussoftware van de geverifieerde cd-sleutelverkopers op onze winkelpagina’s.

Om geen nieuws van Allkeyshop te missen, abonneer je op Google News.

Lees dit bericht in :


Door whizzerlow whizzerlow


MEER RELEVANTE ARTIKELEN