Vandaag, 20 augustus 2025, is de Gamescom in Keulen officieel van start gegaan. Ik was daar ter plaatse om de nieuwste games te ontdekken en nieuwe informatie te verzamelen. Alles wat ik vandaag heb gezien en meegemaakt vind je hier – tot in detail.

De Gamescom 2025 was groter dan ooit. Overal waren gigantische stands, eindeloze rijen en zoveel gaming dat één dag simpelweg niet genoeg was. De hallen waren drukker dan in voorgaande jaren, daarom breng ik je hier alle hoogtepunten op één plek, dankzij CDKeyNL.
De grote premières: AAA-blockbusters die je kippenvel bezorgen
De Gamescom Opening Night markeerde de officiële start van het evenement. Daar kregen we veel nieuwe informatie over AAA-titels zoals Call of Duty: Black Ops 7, Resident Evil Requiem en World of Warcraft Midnight. Meer details hier. Maar de Gamescom is meer dan alleen de Opening Night: op de beursvloer krijg je uitgebreidere informatie over de games, te beginnen vandaag met Silent Hill f. En niet schrikken: door de dag heen deel ik verschillende shorts die ik ter plaatse heb opgenomen.
Silent Hill f richt zich op sfeer in plaats van gameplay
De Konami-stand was in tweeën verdeeld. De ene helft stond in de rij voor Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, terwijl de andere helft meer wilde weten over Silent Hill f. Silent Hill f had helaas geen speelbare demo, maar bood in plaats daarvan een ervaring die elke bioscoop overtreft. De ruimte was volledig ingericht in Japanse stijl, met speciale effecten zoals mist en rode lantaarns. Tot slot werd er een levensgrote standbeeld van een van de vijanden uit de nieuwste trailer onthuld.
Maar wat liet de video precies zien? De video duurde ongeveer 10 minuten en toonde veel verschillende scènes. We zagen de griezelige Japanse setting en meer monsters. In totaal werden er 4 vijanden onthuld en kregen we nieuwe details over het hoofdpersonage Hinako. Bezoekers kregen bovendien Silent Hill f-stickers en een bijpassende sleutelhanger.
Capcom op de Gamescom: cinema, gameplay en grote premières
Laten we doorgaan met Capcom. Dit jaar was Capcom een van de grote spelers met nieuwe titels zoals Pragmata, Onimusha: Way of the Sword en natuurlijk Resident Evil Requiem. Vanaf 13.00 uur kon je de games uitproberen, en daarnaast was er een speciale Capcom-bioscoop waar nieuwe informatie over alle titels werd gedeeld. De presentatie begon met Onimusha: Way of the Sword.

We zagen exclusieve gameplay. De trailer toonde Kyoto in de Edo-periode, overspoeld door een miasma. Jouw missie: de stad zuiveren. Er werden nieuwe vijanden getoond en de iconische zwaardvechtstijl uit de serie, beter dan ooit. De protagonist zoekt zijn reden om te vechten, terwijl hij innerlijke conflicten aangaat. Hij draagt de legendarische Oni-handschoen, waarmee hij Oni kan verslaan en hun zielen kan absorberen. Deze zielen kunnen gebruikt worden voor heling of speciale aanvallen. Zoals een ontwikkelaar zei: het juiste evenwicht bepaalt of je leeft of sterft.
De gameplay voelde actievol en meeslepend. Bijvoorbeeld: doeken konden op de hoofden van vijanden vallen en hun gedrag veranderen. De game wil niet zo moeilijk zijn als Souls-games, maar plezier en bevredigende momenten bieden, zoals tegenstanders doormidden hakken. Om de samurai zo realistisch mogelijk te maken, werd Toshiro Mifune als model gebruikt voor Miyamoto Musashi. De acteur is beroemd om zijn rollen in Kurosawa-klassiekers zoals “De Zeven Samoerai” en “Yojimbo”.
Daarna kwam Pragmata. Er werden meer gameplaydetails getoond, vooral rond het hacken van Diana. Je bestuurt twee personages, Diana en Hugh Williams, waarbij Diana steeds op zijn schouders zit. De meeste vijanden hebben schilden die Diana moet hacken via een minigame op een 4×4-raster, waarbij je naar boven, beneden, links en rechts beweegt om doelen te raken.

Hackpogingen deactiveren tijdelijk de schilden. Als je bepaalde punten verzamelt, verleng je de hackduur. De uitdaging: dit alles doen terwijl Hugh aanvallen ontwijkt, waardoor het een echte multitasking-ervaring wordt. Het maanstation is snel te verkennen dankzij Diana’s hackvaardigheden en Hugh’s stuwraketten. Omdat Diana een jonge androïde is, is ze nieuwsgierig en leert snel. Het spel is opnieuw bevestigd voor 2026.
Tussen de grote onthullingen door waren er ook updates over kleinere titels en al bekende nieuwsfeiten, zoals Street Fighter 6 op de Nintendo Switch 2 met Sagat als nieuw personage. Omdat die al bekend waren, laat ik ze verder achterwege.
En dan, het grote slotstuk: Resident Evil Requiem. Op de Gamescom zagen we exclusieve gameplay. De game is meeslepender dan ooit. Je kunt vrij schakelen tussen first-person en third-person. In first-person is de horror veel intenser, terwijl het in third-person meer actiegericht aanvoelt. Deze flexibiliteit maakt de ervaring geschikt voor ieder type speler. Protagoniste Grace moet haar angsten onder ogen zien en haar verleden confronteren.

De studio had overwogen om Leon terug te brengen als hoofdpersoon, maar hij paste niet bij de horrorstijl. Daarom kozen ze voor een nieuw personage. Grace is een FBI-analiste, getraind in wapengebruik, met sterke analytische vaardigheden. Het verhaal onthult ook wat er in de afgelopen 30 jaar in Raccoon City is gebeurd.
De presentatie duurde ongeveer 30 minuten, maar leek korter dankzij de grote hoeveelheid informatie en beelden. Zeker de moeite waard. De bioscoop bevond zich achter de grote Capcom-stands, waar de games ook speelbaar waren – en daarover gaat het nu.
Resident Evil Requiem – Mijn Gamescom-demohoogtepunt
Een van mijn hoogtepunten van vandaag was zonder twijfel Resident Evil Requiem. Er waren enkele organisatieproblemen: rijen waren niet toegestaan vóór 13.00 uur omdat afspraken voorrang hadden. Toch was ik er een uur eerder en wist ik bij de eerste tien te horen. Achter mij stonden zo’n 300 mensen. Binnen waren er ongeveer 30 speelstations.

Ik koos ervoor om in first-person te spelen voor de maximale horrorbeleving—en die kreeg ik zeker. De demo begint in een oud huis waar Grace ondersteboven vastgebonden is op een brancard. Er wordt bloed afgenomen, maar ze weet zichzelf te bevrijden met een glazen fles.
De game maakt veel gebruik van duisternis. In het begin flikkeren de lichten en zonder lichtbron zie je helemaal niets. Op een gegeven moment kon ik het vloeroppervlak niet meer van de rest onderscheiden. Later vond ik een aansteker die tenminste wat licht gaf.

Met de aansteker in de hand keerde ik terug naar het donkere gebied—en daar kwam mijn eerste jumpscare bij het openen van een deur. Een besmet lijk viel eruit, gevolgd door een monster dat het verslond en vervolgens Grace aanviel. Dit leidde tot de eerste vluchtsequentie, waarbij ik naar de enige verlichte kamer moest rennen, omdat licht de vijand verzwakt.
Het doel was ontsnappen via de lift, maar uiteraard ontbrak er een onderdeel. Dat moest worden gehaald uit een ander apparaat, waarvoor een moersleutel nodig was die zich toevallig bevond op de plek waar het monster voor het eerst verscheen. Alleen met mijn aansteker ging ik terug om te zoeken. De gereedschapskist stond op een hoog schap, waarvoor ik een kar moest verplaatsen.
Maar als je de kar twee keer tegen een obstakel duwt, vallen er voorwerpen naar beneden die lawaai maken en het monster aantrekken—dat heb ik zelf ervaren. Gevolg: Grace verloor haar hoofd. Dus beter stil zijn. Ik moest herladen vanaf het checkpoint en haalde alleen nog net de kamer voordat de 20 minuten van de demo voorbij waren. Toch was het een ongelooflijke ervaring met enorm veel potentieel en absoluut een must-play op de Gamescom, mits je de wachtrij aandurft. Zo niet, dan zal het spel bij release zeker de moeite waard zijn. Achteraf realiseerde ik me dat ik ook een fles had opgepakt die ik had kunnen gooien om het monster af te leiden. Na de demo kregen we nog een goodiebag met een zaklamp, kaart en poster.
John Carpenter’s Toxic Commando – Co-op chaos met ontelbare zombies
Daarna testte ik een game die ik voor het eerst tijdens de Opening Night Live had gezien: John Carpenter’s Toxic Commando. Het is een 4-speler co-op zombie shooter. Ik speelde dit ter plekke met 4 andere spelers. Je kon ook met bots spelen, maar volgens de medewerkers daar waren die zo zwak dat je geen enkele kans zou hebben. Aan het begin kon je kiezen tussen verschillende wapens en klassenpresets, maar helaas had ik dat niet gezien en begon ik met een SMG en een revolver. Er waren ook sniper, aanvalsgeweer of shotgun.
♂️ John Carpenter’s Toxic Commando rises again
— Allkeyshop.com (@allkeyshop) 20 augustus 2025
After 2 years, it returns with a bloody new gameplay trailer + release window: early 2026.
Cross-play co-op, on-foot & vehicle zombie mayhem await! pic.twitter.com/tGeqG84Khp
De map was klein en open, en je werd naar verschillende locaties gestuurd. Daar moest je telkens iets vernietigen en allerlei zombies verslaan. Er waren ook voertuigen zoals een pickup met vlammenwerper of een legerjeep met machinegeweer. Daarmee kon je rondrijden en zombies nog effectiever uitschakelen. De game eindigde met een gebouw dat je moest verdedigen tegen duizenden zombies. En ik overdrijf niet — het waren er echt zoveel, allemaal tegelijk. Ik ging twee keer neer in de game en in de laatste golf, vlak voor de overwinning, zelfs helemaal dood. Er waren enorm veel splatter en explosies, wat het soms chaotisch maakte. Toch was het een erg leuke ervaring, die met vrienden nog leuker zou zijn.
Crimson Desert Gamescom Demo – Tussen vrijheid en overweldigende gameplay
En nu komen we bij het laatste punt van mijn ervaring van vandaag, dat zonder twijfel mijn tweede hoogtepunt van de eerste dag van de Gamescom 2025 was. Dankzij jullie kreeg ik de kans om een afspraak te maken voor de Crimson Desert demo in de pers/VIP-zone. Dat was alleen mogelijk dankzij jullie steun en interesse in gamingnieuws, dus heel erg bedankt. Ik mocht een 45 minuten lange demo spelen — precies dezelfde die we in de 13 minuten gameplay trailer zagen die enkele dagen geleden werd uitgebracht. Je kunt de game ook als gewone bezoeker op de Gamescom spelen, maar ik weet niet hoe lang. Waarschijnlijk korter dan 45 minuten.

Laten we het eerst hebben over mijn ervaring in de game. Ik was enorm overweldigd — er was een tutorial die de vele functies en combo’s uitlegde. Dat was te veel om in zo’n korte tijd te onthouden. Je had speciale aanvallen, combo’s, een focusbalk voor speciale vaardigheden en nog een andere vaardigheidsbalk die ik tot het einde niet volledig begreep. Dus het kwam vooral neer op button mashing en vijanden verslaan. En dat was erg leuk.
Voor de gevechten wil ik even de immersieve wereld benadrukken. Ik testte hoe NPC’s reageerden. Zo duwde ik een kind omver meerdere keren, waarna alle vluchtelingen in het kamp boos werden, me boze blikken gaven en wilden dat ik vertrok. De wereld reageert dus op wat je doet. Bovendien is de wereld erg groot — vanaf het begin kon je de omvang zien, met verschillende biomen zoals een woestijn. Voor snellere verplaatsing had je vleugels om te glijden en een grappling hook, die ik niet goed wist te gebruiken. Ik drukte steeds op de knop op het verkeerde moment en had moeite om hem los te laten. Ter verdediging: het werd ook niet in de tutorial uitgelegd.
Dan nu de gevechten, die bij mij deels gebaseerd waren op geluk, maar niet alleen dat. Er waren meerdere combo’s zoals R1 + R2, waarmee een vuurspeciale aanval werd uitgevoerd. Met L3 + R3 kwam ik in de focusmodus, waarin ik vijanden met ongelooflijke snelheid aanviel en kon verslaan. In focusmodus kon ik ook, zoals in de trailer, banieren oprichten, wat later nog een belangrijke mechaniek leek te worden.

Je had ook een boog met twee verschillende soorten pijlen. Naast normale pijlen waren er ook fluitende pijlen. Wanneer je die afschoot, lanceerden bondgenoten een artillerie-aanval op de gemarkeerde positie. Deze mechaniek werd gebruikt om bijvoorbeeld een poort op te blazen, en het was zeker een van mijn favorieten. Maar omdat ik te veel heb verkend, haalde ik de baas niet op tijd. Gelukkig werd ik 15 minuten voor het einde van de demo gevraagd of ik de baas wilde bestrijden — en natuurlijk zei ik ja.
Het baasgevecht was… speciaal. Ik ben gewend aan bazen uit games zoals Dark Souls, en deze was heel anders. Je kon hem niet direct schade toebrengen. Je moest hem eerst uit balans brengen met zware of speciale aanvallen, zoals in de trailer te zien was. Daarna kon je hem één keer raken, en begon de cyclus opnieuw. Normale of speciale aanvallen deden bijna geen schade, dus je moest dit minstens 20 keer herhalen. Ik vond het jammer dat er maar één effectieve manier was om hem te verslaan, en ik hoop dat andere bazen meer variatie bieden.

Ik probeerde ook de techniek uit de trailer na te doen door de baas met een pilaar te raken, maar ik faalde flink. Eerst plaatste ik de pilaar per ongeluk in de lucht met behulp van ranken, en daarna was ik twee keer te langzaam. Het ging zo slecht dat een medewerker erbij kwam om me opnieuw uit te leggen wat ik moest doen. Hij keek mee, maar ik kreeg het nog steeds niet voor elkaar. Uiteindelijk lukte het, en dankzij het eerdere werk was de baas al bijna dood. Met nog één combo was hij verslagen. Het was een lang gevecht met veel sterfgevallen van mijn kant, maar het was zeker leuk en verfrissend.
Aan het einde had ik het kampvuur moeten aansteken, maar omdat het gevecht met de baas me ongeveer 14 minuten kostte, was er geen tijd meer. Toch was het een zeer indrukwekkende demo die liet zien wat Crimson Desert te bieden heeft. Crimson Desert is een van de hoogtepunten van de Gamescom 2025 en een geweldige game, ook al overviel het me enorm. Je hebt tijd nodig om het onder de knie te krijgen, maar je hoeft geen meester te zijn om plezier te hebben — en ik had er veel plezier mee. Aan het einde kreeg ik zelfs een rugzak in de vorm van het schild als goodie.
Download de Allkeyshop Browser Extension Free
Voor het laatste video game nieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je favorieten.
U kunt de beste en goedkoopste online aanbiedingen vinden van CD-Sleutels, spel codes, cadeaubonnen, en antivirus software van geverifieerde verkopers op onze winkelpagina's vinden.
Om geen nieuws van Allkeyshop te missen, abonneer op
Google Nieuws
.
Gamescom 2025: De ultieme gids om gratis merch te scoren