
Sinds 1989 biedt de Prince of Persia-franchise adembenemende gameplay, filmachtige rotoscoopanimaties en een boeiende mix van puzzels en actie. Gecreëerd door Jordan Mechner, heeft de serie meerdere generaties beïnvloed.
Samenvatting
- Klassiekers en Vroege Avonturen (1989–1993)
- De Sands of Time-trilogie (2003–2010)
- 2008 Reboot & Film (2008–2009)
- Moderne Herinterpretaties (2024)
- Roguelike en de Prins: The Rogue Prince of Persia (2025)
- De Sands of Time Remake
- Toekomstvisie – Een Blik in de Zandloper
- Conclusie – Eén Prins, Vele Wegen
Van het avontuur van de tweede prins tot de beroemde Sands of Time-trilogie en de recente 2D Metroidvania The Lost Crown. Een remake van Sands of Time is al in ontwikkeling en combineert roguelike-elementen met Prince of Persia. Laten we samen duiken in een 35 jaar lang legendarisch prinsenavontuur.
Klassiekers en Vroege Avonturen (1989–1993)
Alles begon in 1985, toen Jordan Mechner begon met het ontwikkelen van de eerste Prince of Persia (1989). Jordan wilde zijn spel verbeteren en gebruikte een revolutionaire rotoscoopanimatie. Om realistische bewegingen vast te leggen, filmde hij zijn broer. De gameplay was spannender dan andere spellen, omdat er tijdsdruk was. Je had 60 minuten (120 op SNES) om 12 levels vol vallen, bewakers, schaduw-dubbels en de eindbaas Jaffar te voltooien. De gevechten waren eenvoudig, met een countersysteem dat precisie en timing vereiste.

De verkoop begon langzaam op de Apple II, maar het spel werd een groot succes in Japan en Europa op pc en console. Uiteindelijk werden er 2 miljoen exemplaren verkocht. Critici prezen het spel om de “ongelooflijk vloeiende animaties”. Het werd beschouwd als extreem uitdagend, met veel trial-and-error. De tijdslimiet en de precieze sprongen zijn legendarisch geworden.
In 1993 verscheen Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame, met nieuwe levels en een episch einde. Uitgegeven door Brøderbund speelt het verhaal zich elf dagen na het eerste spel af, waarin de kwaadaardige Jaffar opnieuw de gedaante van de prins aanneemt. Het verhaal brengt hem naar verre eilanden en uiteindelijk terug naar het paleis, waar hij Jaffar al eerder versloeg. Het spel eindigt met een cliffhanger waarin een heks de nieuwe tegenstander wordt.
De gameplay richtte zich meer op gevechten, waarbij je tot vier vijanden tegelijk moest verslaan. De levels waren groter en boden magische portalen, nieuwe vijanden en extra puzzels. Ondanks alle vernieuwingen bleef de tijdslimiet bestaan, nu op 75 minuten. De critici prezen de verbeterde animaties en het ambitieuze levelontwerp, maar vonden de hogere moeilijkheidsgraad vaak frustrerend.

In 1999 verscheen Prince of Persia 3D. Daarvoor had de serie enkele jaren pauze genomen om de overstap naar 3D te maken. Ontwikkeld door Red Orb Entertainment, was Jordan Mechner alleen nog als adviseur betrokken. Het spel kwam eerst uit voor pc en later voor Dreamcast. De grote vernieuwing was het gebruik van een derde-persoonsperspectief. Naast de klassieke klim- en puzzelsegmenten waren er wapens zoals een zwaard, staf en boog met speciale pijlen. Het doel was de charme van het origineel naar een moderne 3D-wereld te brengen.
Het spel kende veel technische problemen. De besturing was onprecies en de camera werkte slecht, waardoor het bijna onspeelbaar werd. Het werd vaak een teleurstellend experiment genoemd dat niet kon tippen aan de voorgangers. Alleen de oriëntaalse sfeer en de poging tot innovatie werden geprezen, ook al mislukte het.
De Sands of Time-trilogie (2003–2010)
Na de flop van Prince of Persia 3D zorgde een reboot ervoor dat de serie weer op de rails kwam. Ubisoft Montreal, onder leiding van Jordan Mechner, besloot opnieuw te beginnen. Het doel was om klassieke platform- en avontuurelementen te combineren met modern design. De kern van Prince of Persia: The Sands of Time was een innovatief tijdbewerkingssysteem. Met de Dolk van de Tijd kon je enkele seconden terugspoelen. Je kon ook de tijd vertragen of bevriezen, wat veel frustratie wegnam en de ervaring enorm vernieuwde.

De parkour- en bewegingssystemen werden ook vernieuwd en werden een handelsmerk van de franchise. Je kon tegen muren rennen, acrobatisch klimmen en spectaculaire sprongen maken. De recensies waren lovend, met complimenten voor de zeer responsieve besturing en de elegante combinatie van puzzels, gevechten en acrobatiek. Het spel verkocht meer dan 14 miljoen exemplaren.
Na dit succes koos Ubisoft voor een veel donkerdere opvolger. In 2004 verscheen Prince of Persia: Warrior Within, waarin de prins wordt neergezet als een bittere, wraakzuchtige antiheld die wordt opgejaagd door het lotwezen Dahaka, dat hem wil straffen voor het verstoren van de tijd. Het spel bood een agressief vechtsysteem met combo’s, nieuwe wapens en uitgebreid vrije-gevecht gameplay.
In 2005 verscheen Prince of Persia: The Two Thrones. In dit spel keert de Prins samen met zijn metgezel terug naar Babylon. Maar zijn stad wordt aangevallen. Na opnieuw met de tijd te hebben geknoeid, splitst de Prins zich op in een lichte en een donkere persoonlijkheid. Deze dualiteit zie je ook terug in de gameplay. Naast de klassieke parkour- en gevechtselementen is er een nieuwe Speed Kill-mechaniek waarmee je vijanden stilletjes kunt uitschakelen.

Vijf jaar later kwam Prince of Persia: Forgotten Sands (2010) uit. Het verhaal speelt zich af tussen Sands of Time en Warrior Within en vertelt een parallel avontuur. De Prins krijgt nieuwe elementaire krachten, zoals water bevriezen, zandstormen oproepen of enorme stenen platformen creëren. Het spel draait om een aanval van een demonisch leger op het koninkrijk van zijn broer Malik.
2008-reboot & film (2008–2009)
Na het afronden van de Sands-trilogie koos Ubisoft voor een radicale reboot. Het team in Montreal ontwikkelde iets compleet nieuws, dat geen verband hield met eerdere spellen of de geplande film. Visueel kreeg het spel een opvallende cel-shadingstijl geïnspireerd op oosterse illustraties. Het nieuwe Prince of Persia speelt zich af in een ander universum, waar een naamloze Prins samenwerkt met de mysterieuze priesteres Elika om de corrupte god Ahriman te bestrijden. Deze bedekt de wereld met duisternis. Het verhaal heeft een sprookjesachtige toon en richt zich vooral op de band tussen de twee hoofdpersonages.

Het spel liet de klassieke tijd-terugspoelfunctie achterwege. In plaats daarvan is Elika een vaste metgezel die helpt in gevechten en de Prins redt als hij valt. Daardoor is er geen traditioneel game over meer. De spelwereld is veel vrijer geworden, zodat je zelf kunt kiezen welk gebied je wilt zuiveren. De parkour-elementen bleven belangrijk, maar zijn vereenvoudigd om de flow te behouden.
Tegelijkertijd bracht Ubisoft een spin-off uit voor de Nintendo DS: The Fallen King. Dit spel bood een eigen avontuur met een vereenvoudigd vechtsysteem en touchscreenbediening. Hoewel het aansluit op het hoofdverhaal, is het niet essentieel. Het draait om een gevecht tegen een andere corrupte koning.
Parallel aan de reboot waagde Ubisoft zich in 2010 ook aan een bioscoopfilm. Samen met Walt Disney Pictures produceerden ze Prince of Persia: The Sands of Time, met een budget van 200 miljoen dollar. De productie werd geleid door Jerry Bruckheimer en geregisseerd door Mike Newell (Harry Potter en de Vuurbeker). Jake Gyllenhaal speelde de avontuurlijke Prins Dastan, die samen met prinses Tamina de Dolk van de Tijd moet beschermen tegen intriges. De film combineerde elementen uit de games met een nieuw verhaal, gemaakt voor een breed publiek.

De recensies waren erg gemengd. De film kreeg lof voor de actie en aankleding, maar werd bekritiseerd om het vrij clichématige script. Toch behaalde hij een redelijk succes met meer dan 330 miljoen dollar. Dat was echter niet genoeg om het geplande vervolg te financieren.
Moderne herinterpretaties (2024)
In 2024 bracht Ubisoft Montpellier de serie weer tot leven na meer dan 10 jaar stilte. Prince of Persia: The Lost Crown keerde terug naar een 2D-perspectief, gecombineerd met moderne 3D-graphics. Ook kreeg het spel een open Metroidvania-structuur. Het kwam uit op 18 januari 2024 voor pc en alle huidige consoles. Het verhaal volgt Sargon, een jong lid van de legendarische elite “De Onsterfelijken”, op zoek naar de ontvoerde Prins Ghassan. Tijdens zijn zoektocht verkent hij de mysterieuze Berg Qaf, een plek vol tijdscheuren, vloeken en oude godheden. Het spel breidt de mythologie van de reeks verder uit.

The Lost Crown combineert snelle platformactie met gevechten en verkenning. Het hoofdpersonage beschikt over vaardigheden zoals tijdsmanipulatie, dimensionale dashes en ontgrendelt voortdurend nieuwe doorgangen en geheimen. Je moet regelmatig terugkeren naar eerder bezochte gebieden om plekken te bereiken die voorheen niet toegankelijk waren. Het vechtsysteem biedt countermechanieken, speciale aanvallen en een grote variatie aan talismans die je vaardigheden aanpassen.
Roguelike ontmoet Prins: The Rogue Prince of Persia (2025)
The Rogue Prince of Persia is een op zichzelf staande roguelike-spin-off binnen de franchise. De game wordt momenteel ontwikkeld door de Franse studio Evil Empire, het team dat ook Dead Cells maakte. Het combineert klassieke Prince of Persia-elementen met roguelike-mechanieken. Dat betekent acrobatische platformactie gecombineerd met procedureel gegenereerde levels en roguelike-elementen. De early access ging van start in mei 2025 op pc via Steam. Sindsdien wordt het spel continu verder ontwikkeld en staat de grote 1.0-update gepland voor augustus 2025. Wanneer het op andere consoles verschijnt, is nog niet bekend.

Een sessie in The Rogue Prince of Persia kan duren van enkele uren tot wel 10 uur. Het spel heeft uiteraard een hoge herhalingswaarde door steeds wisselende combinaties en willekeurig gegenereerde omgevingen. Er zijn meer dan 20 wapens, zoals zwaarden, speren, dolken en bogen met uiteenlopende bonussen en elementaire effecten. Het personage kan muursprongen, wall-runs en acrobatische ontwijkbewegingen uitvoeren die sterk doen denken aan de klassieke delen.
De Sands of Time Remake
In september 2020 werd een remake van Prince of Persia: The Sands of Time aangekondigd. Oorspronkelijk zou het spel al in 2021 verschijnen, maar het liep anders. Het project werd in eerste instantie ontwikkeld door Ubisoft Pune samen met Ubisoft Mumbai. De eerste trailers kregen veel kritiek. Fans klaagden over de verouderde graphics en stijve animaties. Daarom werd het spel onbepaald uitgesteld. In 2022 besloot Ubisoft om de volledige ontwikkeling over te dragen aan Ubisoft Montreal, de studio die ook aan het origineel werkte. Het doel was om de kwaliteit en schaal flink op te schroeven.

Volgens Ubisoft Montreal zijn vrijwel alle assets opnieuw gemaakt, waaronder de personagemodellen, animaties en omgevingen. Ook de gameplay is gemoderniseerd maar blijft trouw aan het origineel. De tijdsmanipulatie keert terug. Camera, besturing en gevechten zijn geüpdatet en de presentatie is veel cinematischer, passend bij de huidige standaarden. De release staat gepland voor eind maart 2026.
Vooruitblik – Een blik in de zandloper
De volgende grote titel wordt natuurlijk de Sands of Time Remake 2026. Dit wordt een beslissend moment voor de toekomst van de serie. Na een vertraging van 5 jaar verwachten fans en pers een product van hoge kwaliteit dat het origineel moderniseert en toch trouw blijft aan de inhoud. Ubisoft Montreal staat onder grote druk. Maar als de remake slaagt, kan het een springplank zijn naar een ambitieuze heropleving van de hele franchise. Misschien volgt er zelfs een geheel nieuwe 3D-hoofdserie.

Ondertussen is er The Rogue Prince als een experimentele spin-off die in augustus de early access verlaat. Deze titel combineert het roguelike-concept met procedurele levels en acrobatische gameplay. Als het succesvol is, kan Ubisoft besluiten meer spin-offs binnen het Prince of Persia-universum te ontwikkelen.
Wat willen de fans? Velen hopen op een vervolg op de Lost Crown-reeks. Anderen kijken uit naar remakes van de oude delen. En sommigen dromen van crossovers met andere Ubisoft-series, zoals Assassin’s Creed. Welke koers Ubisoft kiest, zal de komende 2 jaar duidelijk worden.
Conclusie – Eén prins, vele paden
Prince of Persia heeft in 35 jaar keer op keer bewezen dat het zichzelf kan vernieuwen. Van de rotoscopie-animaties in de eerste games tot de geliefde Sands of Time-reboot met innovatieve tijdsmanipulatie, tot moderne herinterpretaties zoals het Metroidvania The Lost Crown en de roguelike The Rogue Prince of Persia, de serie bleef steeds in beweging. Niet elk experiment was een succes, maar als iets mislukte, werd het in het volgende deel verbeterd. Ondanks alle uitdagingen blijft de fascinatie voor de prins onverminderd groot.

De komende jaren zullen uitwijzen of Ubisoft de serie naar een succesvolle toekomst weet te leiden of dat ze in de vergetelheid zal raken. Het komende remake is de grootste hoop. Met de terugkeer naar 2D-avonturen en creatieve spin-offs heeft Prince of Persia meer paden dan ooit en kan het zowel oude als nieuwe generaties boeien. De nalatenschap van een van de meest invloedrijke action-adventures zal nog lang voortleven.
Download de Allkeyshop Browser Extension Free
Voor het laatste video game nieuws, trailers en de beste aanbiedingen, voeg ons toe aan je favorieten.
U kunt de beste en goedkoopste online aanbiedingen vinden van CD-Sleutels, spel codes, cadeaubonnen, en antivirus software van geverifieerde verkopers op onze winkelpagina's vinden.
Om geen nieuws van Allkeyshop te missen, abonneer op
Google Nieuws
.


